*שם:  
*טלפון:  
אימייל:  
*הערה:  


  • למה כה חשוב שילדינו יאכלו תזונה נכונה בריאה ומזינה.

     למה כה חשוב שילדינו יאכלו תזונה נכונה בריאה ומזינה.

    ילדים אינם שונים ממבוגרים בהעדפות הטעם שלהם מלבד העובדה שרובם חוששים יותר לנסות דברים בלתי מוכרים, ויש להם עדיין פחות יכולת להבין את התוצאות של מעשיהם ולכן אין לנהוג איתם בהטפות ובהפחדות.


    לפעמים הדרך היחידה לגרום לילדים  לאכול ירקות מבושלים היא להחביאם בצורה מרוסקת במזונות אחרים כגון קציצות ירקות מבושלות או אפויות ברסק עגבניות, או בלית ברירה, מטוגנות, או בתוך חביתה או שקשוקה ועוד.

    ילדים קטנים יכולים להנות ממשחק עם ירקות ופירות צבעוניים ולאחר שיתרגלו לשחק איתם מספר פעמים אפשר להציע להם גם לחתוך ולהכין סלט ממה שהם מעדיפים ולבסוף יש סיכוי שהם גם יטעמו ממנו, אבל אתם צריכים סבלנות של פיל ולא לדחוף.

     דאגו שתמיד יהיו בהישג יד פירות וירקות על השולחן כדי שהילד יתרגל למראם ואולי לבסוף גם יטעם. כאשר באים אליו חברים הגישו פירות וירקות, רצוי חתוכים, ילדכם עשוי להיות מושפע מהמשיכה של ילדים אחרים אל הדברים הבריאים.
    לפעמים, בשעת רצון נינוחה, אפשר להסביר בקצרה למה חשוב לאכול אוכל בריא ואם אפשר לתבל זאת בסיפורים משעשעים ולא להפוך זאת להטפה או לשעמם אותם בהסברים ארוכים וטרחניים. 
    בוודאי לא עולה בדעתכם שניתן לצפות שילד יאכל אוכל בריא כשהוריו או אחיו אוכלים באופן שונה, כדאי שבבית לא יהיו ממתקים וחטיפים מזיקים.

    1. אווירה - מומלץ לקיים ארוחות מסודרות בהשתתפות כל בני המשפחה (לפחות ארוחה אחת ביום). זמן הארוחה צריך להיות נעים. ללא הטפות מוסר ומבלי להכריח את הילד לאכול. ההורים אחראים לסוג ולמגוון המזונות המוגשים לילדים, לאופן בו מוכן ומוגש המזון ולאווירה סביב הארוחה. הילדים אחראים לכמות המזון שאותו הם אוכלים ובכלל האם הם אוכלים מזון זה. אין להבטיח ממתק לילד בתמורה לכך שיאכל את המזון שביקשנו.
    1. עצמאות - הילדים צריכים לאכול בכוחות עצמם. הם "חוקרים" את המזון הרבה יותר טוב כשנמצא לידם מבוגר שמשתף פעולה. משך זמן האכילה של פעוטות ארוך. אנו, ההורים, נשתדל לאכול לאט יותר. יחד עם זאת, חשוב שנקבע גבול לזמן הכולל של הארוחה.
    1. שיתוף - מומלץ לשתף את הילד בהכנת הארוחה, בהתאם לגיל הילד. ילדים אוהבים לסדר שולחן, לערבב חומרים – שיתוף הילד מקנה לו הרגשת עצמאות ועניין ומפתח אצלו יצירתיות.
    1. תדירות - ילדים אוכלים כמויות קטנות. הם זקוקים ל-3 ארוחות עיקריות ו-3 ארוחות ביניים. ארוחת ביניים יכולה להיות פרי או יוגורט.
    1. ארוחת הבוקר – הארוחה החשובה ביותר ואסור לוותר עליה. אכן, יש הרבה מאוד מטלות שאותן יש להספיק למלא מוקדם בבוקר בטרם נצא לעבודה. במיוחד אם יש לנו מספר ילדים. אך, יחד עם זאת, כדאי לקום מוקדם יותר ולתכנן את הזמן כך שיכלול ארוחת בוקר. ארוחת בוקר מזינה תשפר את יכולת הריכוז של הילד והישגיו הלימודיים ותמנע תנודות במצב הרוח.
    1. מיקום - חשוב להגביל את הארוחות למטבח ולא לאפשר לילדים לאכול בזמן צפייה בטלוויזיה.
    1. ילדים נמצאים בשלב מהותי של גדילה והתפתחות. לכן חשוב שהתזונה תהיה מגוונת ותכלול דגנים מלאים (אורז מלא לסוגיו, קינואה, קוואקר, גריסי פנינה, בורגול, לחם ופסטה מקמח מלא ועוד),
    1. חלבונים (המצויים למשל בביצים, עוף, דגים, הודו, קטניות כגון אפונה, שעועית לסוגיה, עדשים),
    1.  מוצרי חלב 5 אחוז, ירקות ופירות ממגוון צבעים.
    1. אגוזים ושקדים קלופים לא קלויים מהווים מקור מצוין לשומן בריא,
    1.  לילדים מגיל 6 ומעלה ובתנאי שלועסים אותם היטב. כנ"ל אבוקדו, טחינה וחמאת שומשום.
    1. אסור לנו להכריח ילד לאכול מזון שלא אוהב. יחד עם זאת, ננסה להגיע עימו לסיכום שמידי פעם יטעם מזון חדש או מזון שטעם בעבר ולא אהב, משום שהטעם שלנו יכול להשתנות עם הזמן.
    1. נוכל גם לבשל מזון זה בצורה שונה. לדוגמא: לילד שלא אוכל גזר, ניתן להוסיף גזר מגורר לאורז או לפשטידה, או לטחון במרק ירקות עשיר.
    1. מומלץ להגיש צלחת ירקות או פירות חתוכים, ממגוון צבעים. ירקות או פירות צבעוניים, המוכנים לאכילה, יעודדו את הילד לטעום ולאכול.
    1. חשוב לעודד את הילד לשתות מים. משקאות ממותקים אינם בריאים, גם אם הם מועשרים בויטמינים. כמות הויטמינים זניחה והם מכילים כמות גדולה של סוכר. מומלץ לשתות 6-8 כוסות מים ליום.
    1. סידן הוא המינרל החשוב ביותר בבניית השלד והעצמות. 99 אחוזים ממנו נמצא בעצמות. הוא דרוש לשלד בופן קבוע  ולהקפיד על תזונה המספקת כמות סידן נאותה. .
    1. חשוב לצרוך בתזונה גם כמות מספקת של ברזל. צריכה לא מספקת עלולה לגרום לאנמיה, קשיי למידה, הפרעות ריכוז וזיכרון והישגים כלליים נמוכים.
    1. מקורות לברזל במזון: בשר בקר, עוף, דגים, חלמון ביצה, קטניות, עדשים, שעועית יבשה, פול, עלים ירוקים, אגוזים, שומשום מלא, צנוברים.

    כדאי להקפיד על הוספת חומוס בתפריט הילדים לארוחת הצהריים, שכן הוא מספק אנרגיה, העוזרת למוח לשמור על חשיבה באופן טוב, גם בהמשך היום.
    בחומוס יש שילוב מופלא של מרכיבים הדרושים לילדים כגון:
    פחמימות, סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים וחלבון וניתן להכינו בדרכים מגוונות.

    רצוי להרגיל ילדים מלידתם שלא יכירו טעמים של מלח וסוכר ואז קל יותר לחבב עליהם טעמים עדינים של פירות וירקות. לילדים שכבר התרגלו למלח ולסוכר יהיה קשה יותר לוותר עליהם בדיוק כמו שיהיה קשה למבוגר, כי חושי הטעם נעשו פחות רגישים לטעמים העדינים.

    בבואנו להקנות הרגלי אכילה נכונים לילדים איננו יכולים להתעלם מהרגלי האכילה הנהוגים בבית. כמו בכל תחום אחר, ילדים מחקים את הוריהם. הורים שאינם רגילים לאכול ארוחות מסודרות, הורים שאוכלים או "מנשנשים" בזמן צפייה בטלוויזיה, אינם יכולים לדרוש מילדיהם לאכול באופן שונה. לכן שינוי תזונתי לאחד הילדים בבית או הקניית הרגלים נכונים לכל ילדי הבית, מחייב שינוי הרגלים מצד כל בני המשפחה.



    אילו מרכיבים צריכה לכלול תזונת הילדים?

    ילדים מאוד בררנים במזון, אך לא כדאי להתייאש. מומלץ להמשיך ולהציע מזון מגוון ולהניחו על השולחן. בשלב כלשהו יחליט הילד לטעום.

    מקורות לסידן במזון: מוצרי חלב, שומשום, טחינה, שקדים, גרעיני חמניות, עלים ירוקים, ברוקולי, כרוב, קטניות. לילדים קטנים שלא אוכלים גרעינים ושקדים ניתן להציע ממרח שקדיה או חמאת שומשום.


    מה לגבי ממתקים, אתם וודאי שואלים, ובצדק –

    צריכת סוכרים פשוטים (כגון ממתקים, שוקו, משקאות ממותקים) מעודדת השמנה, עששת,  החלשות מערכת החיסון, פעלתנות יתר, קשיי ריכוז ועצבנות.

    ככל שהילד גדל יש לנו פחות שליטה על מזונו. אנו לא יכולים להגביל לגמרי את צריכת הממתקים משום שהגבלה כזו עשויה ליצור הפרעות אכילה בגיל מאוחר יותר.

    יחד עם זאת, נשתדל שבבית יהיו ממתקים פחות מזיקים. לדוגמא: חיטה תפוחה מתוקה, חלבה, שוקולד חרובים, פירות יבשים, תמרים. מזונות אלה ניתן לצרוך בהגבלה ולא כתחליף לארוחה עיקרית.


    באסיפת הורים בתחילת שנת לימודים אפשר לבקש מההורים לא לצייד את הילדים בממתקים ובכך להימנע מלחץ חברתי להביא ממתקים לכיתה.

    גם אנו ההורים צריכים להימנע מלתת לילד ממתק כשהוא מתוסכל או כועס "רק כדי להרגיעו". הרגל זה מלמד את הילד למצוא נחמה באוכל, וכך ידע לפנות לאוכל או לממתק במצבים דומים בבגרותו.


    לסיכום,

    היום, יותר מבעבר, ילדינו חשופים לסיכון  להרגלי אכילה לא נכונים. יותר ויותר ילדים ובני נוער סובלים היום מעודף משקל, עם כל הסיכונים הבריאותיים והסבל הנפשי הנלווים לכך. שעות רבות של צפייה בטלוויזיה חושפות את ילדינו לפרסומות המעודדות אכילת מזונות מעובדים וחטיפים. צפייה מרובה ומוגזמת בטלוויזיה או משחק במחשב מחליפות פעילות גופנית באוויר הפתוח המחזקת את הגוף.

    עלינו, ההורים, מוטלת האחריות לשנות זאת. עלינו ללמדם לאכול נכון, כך שיגדלו ויצמחו להיות ילדים בריאים ופעילים. 

     מה להגיש לילדים בארוחת הצהריים?

    בארוחת צהריים לילד מומלץ לכלול סלט ירקות או ירקות מבושלים, פחמימות (כמו פסטה, תפוחי אדמה ואורז), חלבונים (שניצל, דג, קציצות, תחליפי בשר טבעיים) וקינוח המבוסס על פירות טריים.

    ובמידע חשוב וחיוני זה אסיים הפעם

    מאחלת לכם ולמישפחותיכם תזונה נכונה ובריאה

    ממני

    איריס הסופרוומן שבדרך אליכם

    והחיים שלכם מסודרים

  • כריך לבית הספר-הקץ לויכוחים בבוקר עם הילדים

    כריך לבית הספר-הקץ לויכוחים בבוקר עם הילדים

    כריך לבית הספר-למה הוא כה חשוב לילד בהפסקת עשר?

    בתוקף עיסוקי כשאני מגיעה לבתים של משפחות לבשל ארוחות טעימות ובריאות,אני מגיעה לא פעם עוד לפני שהילדים הולכים לבית הספר.
    ואז,שומעת אני ויכוחים מה לתת לילד לאכול בהפסקה האוכל.הילדים רוצים א ואמא רוצה ב ולבסוף האם ניכנעת לילד ולא פעם אני רואה שהיא מכניסה לתיק האוכל כריכים ממש ממש לא בריאים.
    אז מה שאני אכתוב כאן זה על שעתו היפה של הכריך בהפסקת עשר,וכך גם ארוחת הבוקר שנאכלת בחיפזון בבוקר.
    יש כריך-ויש כריך!
    והנה מה שצריך כדי להכין כריך לבית הספר.כריך בריא עשוי מקמח מלא,אפשר לתת לחמניה,פיתה או בייגל,ולחם.למרוח באחד מהממרחים הבאים- חומוס בייתי,טחינה מלאה ביתית,אבוקדו,גבינת מוצרלה,ואם רוצים לתת לילד כריך מתוק--אז לא חלילה את ממרח השוקולד ה"שחר" או דומיו..אלא ממרח חרובים ללא תוספת סוכר,ואם הילד אוהב ריבה אז גם ריבה ללא תוספת סוכר וללא תוספת ממתיקים מלאכותיים.
    אפשר למרוח את הכריך בחמאת בוטנים איכותית,ממרח אגוזים,ממרח שקדים(שקדייה)או ממרח שוקולד אורגני שמכיל רכיביםמזינים וטובים.
    במקום פיצה---הכנת הכריך לא דורשת זמן רב.אפשר להכניס אותו לקטגוריית פאסט -פוד מבלי לשייך אותו לגאנק -פוד.
    בימינו כשהילד אוכל ארוחת צהרים בצהרון ולארוחת ערב הוא מקבל פיצה מהמקפיא יוצא שאפילו כריך הדורש רק כמה דקות של הכנה נחשב כמשהו מסובך.אם הילד יודע שבארוחת הערב הוא יקבל מלווח או בורקס-ואם הוא מקבל כסף לקניית אוכל בהפסקה-אין סיכוי שהוא יסכים לאכול כריך.
    גם אנחנו המבוגרים מעדיפים עוגת שוקולד על פני סלט ירקות.
    לכן ראשית ,על ההורים להיות "סגורים עם עצמם",כך שלא משנה מה תהיה התוצאה- פאסט פוד אינו אופציה.ניתן גם להגדיר ימים מסויימים בשנה שבהם מקבלים פאסט פוד-למשל בכל תחילת חודש.
    כדי למנוע מילד לאכול את הגאנק של חברו ולהשאיר את הכריך בילקוט,חשוב להסביר לו על הנזקים שייגרמו לו מאכילת פאסט פוד,ואת התועלת שתצמח לו מאכילת כריך מזין.,רק כך הוא ישתף פעולה.
    כדאי לומר לו שהמלווח עשוי מקמח לבן,אך גרוע מכך הוא מכיל מרגרינה המורכבת משמן סויה שהופק בכבישה חמה.זאת אומרת שחיממו אותו,ובכך הרסו לו את חומצות השומן הטובות.
    כשממהרים בבוקר-- - אפשר בהחלט להכין כריך בערב ולשמור אותו במקרר עד הבוקר.אין שום פגיעה בערכים התזונתים,כיוון שממילא גם הלחם וגם הממרחים שמורים במקרר.רק הירק שנמצא בתוך הכריך(מוטב שכל כריך יכיל גם ירק) נפגע,שכן חיתוך הירק בסכין פוגע בתכולת הויטמינים שבו.
    הפיתרון יכול להיות בדמות עלה של חסה.תולשים ביד עלה אחד של חסה,שוטפים,סוחטים היטב ומניחים בכריך.
    בנוסף ניתן לחסוך זמן הכנה בכך שמסכמים מראש עם הילד מה יהיה מרוח בכריך.
    ניתן להכין טבלה שבועית ולתלות על המקרר.הטבלה מחייבת את ההורה ואת הילד ובכל יום יודעים מה להכין.
    בקיצור...שעתו היפה של הכריך המושלם ..לא לזלזל בו ולהשתדל לא להיכנס לויכוחים בבוקר מה לתת לילד לבית הספר או לגן.
    להימנע לתת חטיפים..כי הם סותמים לילד את התיאבון וזה על חשבון הכריך הבריא.
    ולא לשכוח לתת לילד שתיה ופרי

    ממני איריס

BizMakeBiz פותח ע"י